Komuniti Melayu Aceh Klang Malaysia Galang Dana Untuk Palestina

Komuniti Melayu Aceh Klang Buka Donasi Untuk Rakyat Palestina, Kegitan tersebut bentuk kerja sama Komuniti Melayu Aceh Klang dengan Kementerian Luar Negeri Malaysia.











Laporan : Al Fadhal

Bireuen | Masyarakat Aceh di Malaysia yang tergabung dalam Persatuan Komuniti Melayu Aceh Klang menggalang donasi sumbangan untuk korban perang Gaza Palestina, saat ini donasi yang sudah terkumpul mencapai 15.000 RM atau setara 50 Juta Rupiah. Kegitan tersebut bentuk kerja sama Komuniti Melayu Aceh Klang dengan Kementerian Luar Negeri Malaysia.

Hal itu disampaikan Saaduddin Bin Abdullah Wakil Ketua Persatuan Komuniti Masyarakat Aceh Klang melalui surat elektronik yang dikirim ke redaksi pada Minggu, (2910/2023), pria yang akrab disapa Apa Saad ini, menyebut Persatuan Komuniti Aceh Klang secara resmi membuka donasi Palestine pada tgl 23 Oktober - 31 Desember 2023 yang dipusatkan di Meunasah Baitul Asyi Klang Malaysia. 





DAN PADA HARI INI PELENCARAN TABUNG TELAH DIRESMIKAN DI MUSOLLA BAITUL ASYI KLANG OLEH : 


HJ MANSYUR BIN KASIM PUTRA ACEH ASAL ULEE GLEE SEBAGAI PENASEHAT KOMUNITI 

MELAYU ACEH KLANG


NYAK HUSSINI BIN M JAMIL PTRA ACEH ASAL IDI, SEBAGAI PRESIDEN KOMUNITI MELAYU ACEH 

KLANG


MADIYO BIN AHMAD JIRIN PUTRA ACEH ASAL GEDONG PASEE SEBAGAI PENGERUSI KOMUNITI 

MELAYU ACEH KLANG


SAADUDDIN BIN ABDULLAH PUTRA ACEH ASAL LHOKSEUMAWE SEBAGAI WAKIL KETUA 



"dengan ini mengalu-alukan sumbangan ahli ahli persatuan komuniti melayu 

Aceh Klang dan juga orang ramai untuk dipanjangkan kepada saudara kita di bumi Palestine bagi mempertahankan 

Masjid Aqsa, maka pengurusan Tabung Bantuan Peduli Gaza, Palestine dibawah Persatuan Komuniti Melayu Aceh Klang membuka kepada ahli ahli dan orang ramai untuk menyumbang kepada Palestine melalui Tabung Bantuan 

Peduli Gaza," Sebut Apa Saad.


Disebutkanya hari pertama dibuka donasi yang masuk 5.500 RM dan hingga berita ini dirilis donasi yang masuk mencapai 15.000 RM atau sekitar 50 juta rupiah. Setelah donasi ditutup nantiya pada 31 Desember 2023 seluruh dana yang masuk akan disalurkan melalui Wisma Putra untuk diserahkan ke Gaza Palestina, sebut Apa Saad.





Persatuan Komuniti Melayu Aceh Klang merupakan salah satu LSM atau NGO yang sudah terdaftar di R.O.S Kerajaan Malaysia, untuk itu bagi masyarakat Aceh Malaysia yang ingin membantu menyumbangkan dana untuk Rakyat Palestina dapat menyumbang melalui CIMB Islamic Bank - 8603433707 atas nama Persatuan Melayu Aceh Klang(*).

Tidak ada komentar

Diberdayakan oleh Blogger.